پدیده آکواپلنینگ (aquaplaning) یا هیدروپلنینگ (hydroplaning) به شرایطی گفته می شود که در آن لایه ای از آب بین تایرها و سطح مسیر قرار می گیرد. در چنین شرایطی با توجه به کاهش میزان چسبندگی، کنترل خودرو سخت تر شده و چه بسا در صورت وقوع این اتفاق برای تایرهای هر چهار چرخ، وسیله نقلیه با خارج شدن از کنترل راننده، از مسیر هم منحرف شود.
به تازگی یک دستگاه تسلا مدل 3 در هوای بارانی دچار پدیده آکواپلنینگ شده و تصادف کرده است. این ماجرا از آن جهت به یک سوژه رسانه ای تبدیل شده که در لحظه سانحه مدل 3 در حالت اتوپایلوت قرار داشته است. البته همین ابتدا باید گفت علی رغم شرایط نامساعد جوی، مالک تسلا مدل 3 بی احتیاطی نموده و با سرعت 120 کیلومتر در ساعت در مسیر لغزنده در حال حرکت بوده است. وی در توضیحات ویدیوی خود در یوتیوب گفته:
من تسلا را دوست دارم، اما اتومبیل من در حالت اتوپایلوت تصادف کرد. حال من خوب است و خودرو را به تعمیرگاه سپرده ام.
با توجه به عبارت "اما اتومبیل من در حالت اتوپایلوت تصادف کرد" می توان متوجه شد که مالک اعتماد زیادی به سامانه اتوپایلوت داشته و احتمال وقوع سانحه هنگام فعال بودن آن را کم می دانسته است.
این در حالی است که شرکت تسلا بارها تاکید کرده اتوپایلوت صرفا یک سیستم کمکی بوده و توانایی هدایت کامل وسیله نقلیه را ندارد، به همین جهت رانندگان همواره باید دست های خود را روی فرمان حفظ کرده و آماده نشان دادن واکنش های مناسب در لحظات حساس باشند.
اما با وجود این می توان یک انتقاد را نسبت به تسلا و سیستم اتوپایلوت آن مطرح کرد. در شرایطی مثل این تصادف که در آن وضعیت جوی نامساعد بوده و سطح جاده کاملا لغزنده است، سیستم اتوپایلوت نباید اجازه می داد خودرو با چنان سرعت بالایی حرکت کند.
پاسخ ها